6
عنوان: آب در آیینه رسانهنویسنده/ گردآورنده:انديشكده تدبير آبتاریخ انتشار:دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ویرایش:ناشر:دسته‌بندی:
دانلود رايگان
برای افزودن به علاقه‌مندی ها کلیک کنید
 
پیشنهاد به دوستان

هم اکنون در بسیاری از محافل دولتی، عمومی و دانشگاهی سخن از آگاه و دغدغه‌مند کردن جامعه در خصوص مسئله آب است. زیرا دارد مسجل می‌شود که «تا مردم مطلع نباشند همراه نمی‌شوند». شاید بسیاری اصلی‌ترین وظیفه در این عرصه را متوجه رسانه‌ها بدانند. با توجه به گرایش غالب رسانه‌های کلان شامل صدا و سیما و رسانه‌های وابسته به دولت به سمت اطلاع‌رسانی به منظور مدیریت مصرف آب، سوال این است که آیا این رسالت فقط در این محدوده باید تعریف شود؟ و آیا وظیفه اصلی رسانه‌ها تشویق عموم به چگونگی صرفه‌جویی و حفاظت از آب و اقدامات فردی و خانوادگی در این زمینه است؟ یا باید محدوده اطلاع‌رسانی و بحث و گفت‌وگو را وسیعتر در نظر گرفت؟
آقای تونی آلن در کتاب آب پنهان با اشاره به چنین رویکردی آورده است که در این صورت “کار ما شبیه به آن است که در زمینه سیاستگذاری‌های انرژی، بررسی خودمان را تنها به انرژی مربوط به باتری‌های قلمی محدود کنیم” . بنابراین بطور جدی این سوال مطرح است که به راستی مسئله آب دارای چه ابعاد آشکار و پنهانی بوده و رسانه‌ها چه نقشی را باید در عرصه روشنگری و اطلاع‌رسانی عمومی مدیریت آب با توجه به شرایط بحرانی امروز به عهده بگیرند. چه موضوعات و موانعی می‌تواند رسانه‌ها را از انجام نقش کلیدی خود در مسیر اصلاح و بهبود شرایط و حل بحران باز دارد؟ برای پاسخگویی به این قبیل سوالات بی‌تردید یکی از موانع مهم، دشواری شناسایی سنجیده و صحیح موضوعات و انتخاب چارچوب‌های مناسب فضای کنشگری رسانه‌ها در مدیریت آب است. با کمال تاسف کمبود و خلاء مطالعه، پژوهش، نشست و هم‌اندیشی میان حوزه‌های رسانه و آب در این خصوص آشکار است.

اندیشکده تدبیر آب ایران بنا به ماهیت و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی، نخبگان و مسئولین، در نظر دارد توجهی ویژه و عملیاتی به حوزه رسانه‌ها به عنوان یکی از مأموریت‌های محوری خود داشته باشد. از این رو تلاش نموده است تا در این زمینه برنامه مشخصی را برای خود تدارک ببیند که بررسی و تحلیل عملکرد رسانه‌ها در حوزه آب، از این زمره محسوب می‌شود.
در سخن آغازین مجموعه «آب و توسعه از منظر حکمرانی آب» که در اسفندماه سال گذشته انتشار یافت وعده بررسی کاملتر محتوای مطالب رسانه‌ای شده آب داده شد و اکنون هنگام وفا کردن به وعده فرا رسیده است. در این بررسی ۱۳ موضوعات اصلی در چارچوب تحلیلی مسئله آب در رسانه‌ها مشخص و مطالب رسانه‌ای شده آب ذیل این محورها تحلیل محتوایی شدند. فایل کامل این مقاله در ادامه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

« کار روزنامه نگار تبدیل ذغال به الماس است. اما ما اغلب حتی اگر یک موضوع خوبی هم گیر میآوریم که الماس است، آن را تبدیل به ذغال میکنیم». فریدون صدیقی – مدرس روزنامه نگاری

منبع: اندیشکده تدبیر آب ایران

دانلود رایگان

دیدگاه شما:

برای نوشتن دیدگاه می بایست وارد شوید. ورود

ads